Twórczość poetycka i społecznie ustanawiana rzeczywistość. Platońskie i Arystotelejskie ujęcie motywów pragmatycznych w greckiej literaturze pięknej
Abstract
Twórczość poetycka (poetic expressions) jako sposób wyrażania
myśli może się wydawać zagadnieniem nieco oddalonym od pragmatycznie
zorientowanej nauki społecznej. Jednak historia rozwoju zachodniej
cywilizacji jest w swej istocie świadomym i zbeletryzowanym opisem
ludzkiego doświadczenia i pojmowania świata. Owa „zbeletryzowana” wizja
losów sięga czasów klasycznej Grecji (ok. 700–300 lat przed naszą erą)
i po dziś dzień inspiruje naukowe próby zrozumienia sposobów, za pomocą
których ludzie angażują się w świat, w którym żyją.
Rzecz jasna twórczość poetycka jest jedynie jednym z obszarów
wczesnej myśli greckiej i może być doceniona i zrozumiana jedynie
w kontekście innych dokonań tego okresu, szczególnie zaś filozofii, religii,
retoryki, polityki, historii i edukacji.
Niemniej poetyckie annały są (a) świadectwem natury czy też
kondycji ludzkiej, która jest centralnym zagadnieniem filozofii
pragmatycznej (i nauk społecznych) oraz (b) stanowią podstawę dla
rozwoju krytyki literackiej (z uwzględnieniem teorii i metod odnoszących się
do społecznego konstruowania rzeczywistości przez aktorów ówczesnych
dzieł dramatycznych).
W niniejszym artykule, w maksymalnie wyczerpujący sposób zostaną
zatem ukazane związki i wpływ poetyki okresu wczesnej Grecji na teorie
mające za podstawę społeczny aspekt ustanawiania rzeczywistości
społecznej. Poetic expressions may seem somewhat removed from a pragmatist social science, but the history of the development of Western civilization is such that the (knowingly) fictionalized renderings of human life-worlds that were developed in the classical Greek era (c700-300BCE) appear to have contributed consequentially to a scholarly emphasis on the ways in which people engage the world. Clearly, poetic writings constitute but one aspect of early Greek thought and are best appreciated within the context of other developments in that era, most notably those taking shape in the realms of philosophy, religion, rhetoric, politics, history, and education.
These poetic materials (a) attest to views of the human condition that are central to a pragmatist philosophy (and social science) and (b) represent the foundational basis for subsequent developments in literary criticism (including theory and methods pertaining to the representation of human enacted realities in dramaturgical presentations).
Thus, while not reducing social theory to poetic representation, this statement considers the relevance of early Greek poetics for the development of social theory pertaining to humanly enacted realities.
Collections