Ja, ucieleśniona w ruchu, czyli o biegowej drodze z autoetnografią
Abstract
Artykuł pokazuje, w jaki sposób autoetnografia może wzbogacić badania nad sportem. Na
podstawie swoich doświadczeń jako byłej biegaczki wyczynowej autorka opisuje, w jaki sposób wykorzystała narzędzia takie jak: film autoetnograficzny, fotografia czy dziennik badawczy do kompleksowego antropologicznego opisu zmysłowego doświadczenia biegu. Badaczka obserwuje poszerzający się
zakres wykorzystania autoetnografii w różnorodnych tematach badawczych ze szczególnym pochyleniem się nad antropologią ciała. Mierzy się z problemem językowej niewyrażalności doświadczenia
ciała w sporcie i proponuje własne rozwiązania. Tekst został napisany na podstawie książki Ucieleśnione
w ruchu. Polskie biegaczki wyczynowe w perspektywie antropologicznej oraz uzupełniony o nowe spostrzeżenia. Jak pisze autorka: „Autoetnografia ma dla mnie wartość również w tym sensie, że jest ciekawą
konfrontacją rozmówców z badaczem, podczas której zachodzi wymiana doświadczeń i opinii. Jest to
swego rodzaju praca nad relacją. W ten sposób obie strony się odsłaniają, obie coś ryzykują, a to może
prowadzić do ciekawych wniosków” (Szyma 2019: 32). The article shows how autoethnography can enrich research on sport. As a former competitive runner, the author describes how she has used tools such as autoethnographical movie, photography, or research diary for a complex anthropological
illustration of the running experience. The researcher observer the expanding scope of ways in which this technique can be applied
to a variety of research topics, with a special consideration of the anthropology of body. She also tackles the problem of the linguistic
incommunicability of experiencing the body in sport as well as she suggests solutions. The article is based on the book Embodied in
Motion: Polish Female Professional Runners in Anthropological Perspective, but also supplemented with new observations. As its author
writes, “For me, autoethnography is valuable also in that it is an interesting engagement between the interlocutors and the researcher, during which an exchange of experiences and opinions takes place. It is a certain work on the relationship. This way, both parties
expose themselves; both risk something, and this can result in interesting conclusions” [the editor’s translation].
Collections