Qu'est-ce que c'est l'avant-garde?
Abstract
Praca jest próbą opisu sztuki awangardowej jej okresu klasycznego. Stwierdza się w niej, że
zjawiska awangardowe wyznaczane są przez funkcjonowanie dwóch tendencji.
Pierwszą z nich nazywam destruktywizmem wewnątrzartystycznym. Oznacza on działania
skierowane przeciw zastanym konwencjom (teoriom artystycznym, poetykom, stylom, różnego
typu hierarchiom, zasadom kompozycyjnym etc.), działania znoszące przedziały między poszczególnymi
rodzajami artystycznymi oraz wewnątrz nich. W wyniku tej tendencji następuje
bardzo często naruszenie struktury ontycznej dzieła, co prowadzi do dalszego zubożenia polifonii
jakościowej całości. Nigdy jednak nie dochodzi do podważenia niezmienników estetycznych, do
zniszczenia ogólnych wyznaczników sztuki.
Drugą tendencję determinującą Wielką Awangardę nazywam destruktywizmem antyartystycznym.
'Tendencja ta realizowana jest przez działania wymierzone w najogólniejsze właściwości
sztuki, te, które odróżniają i oddzielają ją od innych dziedzin aktywności ludzkiej, które
wyznaczają jej tożsamość. Atakowane jest wówczas dzieło sztuki jako takie, zasady jego tworzenia
i społecznego funkcjonowania, granice oddzielające sztukę od niesztuki.
Awangarda konstytuowana jest przez obie tendencje w taki sposób, że poszczególne jej zjawiska
uzyskują cechy pochodzące bądź od obu determinant, bądź tylko od jednej z nich. Powstający
każdorazowo zespół cech (stanowiący jeden określony fakt awangardowy) jest całością o specyficznym
charakterze. Dzieje się tak dlatego, że destrukcja antyartystyczna jest stopniowalna; może
dotyczyć całego dzieła, któregoś z jego aspektów, funkcji, lub też skupić się na regułach społecznej
obecności bądź na uwarunkowaniach instytucjonalnych. Zdarza się więc, i to bardzo często, że wytwory
awangardy należą do dziedziny sztuki ze względu na określone cechy i jednocześnie przeciwstawiają
się jej ze względu na cechy inne. Sądzę, że wewnętrzne napięcie między cechami
artystycznymi i antyartystycznymi (nieartystycznymi) w obrębie dzieła jest wyznacznikiem zjawisk
awangardowych, a przynajmniej — głównego ich nurtu.
Collections