Edukacja młodzieży w prasie społeczno-kulturalnej i pedagogicznej Królestwa Polskiego w latach 1905–1914
Streszczenie
Zasadniczym celem dysertacji jest rekonstrukcja publicystycznego obrazu kształcenia, wychowania, opieki i socjalizacji młodzieży w przededniu I wojny światowej oraz przedstawienie najważniejszych obszarów dyskusji medialnej o roli młodzieży w życiu społecznym. Opis sytuacji młodzieży oparto na analizie tekstów dziennikarskich z prasy społeczno-kulturalnej i pedagogicznej w Królestwie Polskim w latach 1905-1914. Praca składa się z wstępu, zakończenia i 6 rozdziałów. Medialny obraz młodzieży dotyczył wielu obszarów edukacyjnych. W pracy omówiono edukację szkolną młodzieży, wychowawcze oddziaływanie rodziny, w tym wychowanie społeczno-moralne, patriotyczne, seksualne, religijne. Ponadto w pracy opisano aktywność adolescentów w życiu społecznym, politycznym, kulturalnym i religijnym oraz obszary czasu wolnego młodzieży. W dysertacji scharakteryzowano także medialny obraz zagrożeń wieku dorastania. W badaniach zastosowano metody badań pedagogicznych, historycznych i prasoznawczych.