Anfänge der semantischen Analyse in der tschechischen Poetik (Josef Durdik und seine Theorie der dichterischen Sprache)
Streszczenie
Józef Durdik jako pierwszy systematyk i teoretyk czeskiej estetyki formalnej złagodził w poetyce
ortodoksyjność swego „abstrakcyjnego” formalizmu (Durdik był uczniem Herbarta i Zimmermanna).
Za materiał poezji uznał wyobrażenia „zdolne stać się pojęciami”, wyrażalne za pomocą
słów, a tym samym uznał istnienie poetyckiej „treści”” (.,poetyckiej myśli”), jakkolwiek
zinterpretował ją formalistycznie jako związek wyobrażeń. W odniesieniu do tego związku wspomniał
też o paru semantycznych problemach języka. Na szczególną uwagę zasługuje J. Durdika
teoria „zarysu” (ogólnego wyobrażenia), która została zbudowana na pograniczu psychologii,
poetyki i semantyki.
Teoria ta wniosła bardzo konkretny wkład do nauki o języku poezji. Durdik mianowicie
uznał (oczywiście w granicach swego systemu) specyficzne właściwości wyobrażeń poetyckich;
ich miejsce widział między abstrakcyjnością pojęć naukowych a oglądowością obrazów zmysłowych.
W dziele Utwory poetyckie (Utvary basnicke), wydanym pośmiertnie, „zarys” Durdika stał się
„sensem” słowa o specyficznie poetyckim nagromadzeniu oscylujących znaczeń. Nauka Durdika
o oscylacji znaczeń wycisnęła swe ślady na rozwoju nowszej poetyki czeskiej (np. u Otokara Hostinsky'ego),
w której my z kolei możemy dostrzec powinowactwo zarówno ze strukturalistyczną
teorią semantyki aktu nazywania poetyckiego (u Jana Mukaŕovsky'ego), jak i z dawną koncepcją
szkoły formalistycznej, właśnie u J. Durdika.
Collections