Some remarks on the origin of the nan-hsi plays
Abstract
W liczącej około trzydziestu stuleci literaturze chińskiej epiekie, a zwłaszcza
dramatyczne gatunki literackie pojawiły się stosunkowo późno. Początki dramaturgii
chińskiej, zaświadczone tekstami utworów dramatycznych. przypadają na pierwszą
połowę XIII w.
Odrębne formy literatury dramatycznej pojawiły się niemal jednocześnie w Chinach
północnych i południowych. Do niedawna dramaty w stylu północnym uchodziły
za wcześniejsze, a najbardziej płodny z północnochińnskich dramaturgów, Kuan
Ilan-k'ing, autor ponad 65 sztuk, uważany był za ojca dramaturgii chińskiej.
Ostatnie badania jednakże, oparte zwłaszcza na analizie tekstów zachowanych
sztuk we wczesnym stylu południowym, zwanych nan-hsi (dosł. *południowe sztuki),
wskazują na ich wcześniejsze powstanie i znaczną odmienność formalną i tematyczną
od dramatów w stylu północnym.
Badacze chińscy upatrywali powstanie nan-hsi w starochińskich dworskich występach
śpiewaczych i tanecznych bądź przypisywali je wpływowi dramaturgii indyjskiej.
Analiza wątków dramatycznych trzech wczesnych nan-hsi wykazuje ponad
wszelką wątpliwość ich typowo epicki charakter i w konsekweneji łączy pojawienie
się dramatu w Chinach ze sztuką ulicznych i jarmarcznych opowiadaczy-recytatorów.
Collections