The "closed" and "open" structure in a "cyclic" story exemplified by Katherine Anne Porter's "The Grave"
Abstract
Analiza "Grobu" nawiązuje do próby wyodrębnienia cyklu nowelistycznego dokonanej
przez Forresta L. Ingrama w Representatice Short Story Cycles of the Twentieth
Century. Zdaniem krytyka kryterium wyróżniające ów gatunek od „zwykłego ” zbioru
nowel oraz od powieści stanowi jego „podwójna tendencja” do zachowania jedności
poszczególnych nowel oraz jedności cyklu. Ingram nie bada jednakże harmonii artystycznej
i semantycznej pojedynczego komponentu cyklu na tle znaczenia całościowego.
Pozostawia w sferze implikacji „napięcie” istniejące między składnikami cyklu jako
całościami „zamkniętymi” i jako cząstkami większej całości. W pierwszym etapie analizy śledzi się sensy struktury „zamkniętej” "Grobu", występującej przy pominięciu szerszego kontekstu, następnie zaś poszukuje się powiązań
semantyczno-estetycznych noweli — dowodzących „otwartości ” jej struktury —
z pozostałymi składnikami Dawnego porządku.
Artystyczną „równowagę” między „zamkniętym” a komplementarnym eharakterem
utworu osiąga K. A. Porter dzięki dynamicznemu funkcjonowaniu elementów
„cyklicznych ”, działających na rozmaitych płaszczyznach tekstu — od krótkiej alnzji
do noweli jako całości.
Fakt, iż stopień „otwarcia”/„zamknięcia” struktury poszczególnych nowel cyklu
jest niejednakowy, gdyż różnią się jakościowo i ilościowo ich elementy „cykliczne”,
wskazuje, że w analizie cyklu nowelistycznego nie zadowala wyszukanie samego
„wzorca całości” (metoda Ingrama) bez zbadania „jedności”, harmonii estetycznej
jego kolejnych komponentów.
Collections