L'Iconicité narrative
Streszczenie
Struktura narracji jest hierarchiczna od samych swych podstaw. Tekst narracyjny
obejmuje kategorię narratora prowadzącego opowiadanie; opowiadanie z kolei
zawiera postać ogniskującą w sobie i wokół siebie historię. Wreszcie historia obejmuje
postaci działające. Kreacja postaci ogniskującej jest tak uformowana, że postać
ta sama widzi wydarzenia i pozwala je widzieć odbiorcy. Z semiotycznego punktu
widzenia każda płaszczyzna narracyjna jest swoistym znakiem dla kolejnej płaszczyzny
wewnętrznej: tekst wyznacza opowiadanie, opowiadanie zaś wyznacza historię.
Z odbiorczego punktu widzenia każda płaszczyzna utworu jest czynnikiem interpretującym
płaszczyznę wyższą (por. tezy Peirce'a). Ze stanowiska reprezentacji —
każda płaszczyzna dzieła jest czynnikiem referującym płaszczyzny wyższej. Takie
kategorie (instancje), jak narrator, kreacja ogniskująca (focalisateur), aktor, czyli
postać działająca -- nie są bezwzględnie koniecznie związane zawsze z jedną i tą
samą osobą; są tu możliwe bardzo różne kombinacje. Kombinacją specyficzną danego
tekstu jest właśnie struktura narracyjna tegoż tekstu. Kombinacja ta zdolna jest
do kształtowania znaków ikonicznych, tzn. znaków funkcjonujących na zasadzie
podobieństwa czy określonej analogii między samym znakiem a jego nosicielem czy
prezenterem. Znak ikoniczny może być określony czy wyznaczony przez obraz narracyjny
(l'icône narrative), jeśli kształtuje się on w strukturze narracyjnej, te zaś,
które są jedynie referowane przez tok narracyjny, kształtują się w obrębie historii
prezentowanej w powieści. Obrazy narracyjne poddane są tej samej zasadzie klasyfikacyjnej,
co obrazy nienarracyjne (por. Van Zoest).
W obrębie tej klasyfikacji można zaproponować pewne rozróżnienie między
obrazami mikrostrukturalnymi a makrostrukturalnymi. Te pierwsze kształtują się
w obrębie mniejszych przedziałów struktury narracyjnej na poziomie paragrafu,
sceny czy frazy, drugie natomiast w obrębie całego tekstu. Przykładem pierwszej
kategorii: scena odjazdu Alaina (Kotka, s. 156), gdzie „dystans narracyjny” (reakcja
Kamili „zogniskowana” przez zachowanie się Alaina) wyznacza dystans między
tymi postaciami. Przykładem drugiej kategorii może być struktura czasowa w Pani
Bovary, gdzie cząstkowy rytm narracji (długość poszczególnych scen, wzrost napięcia
i przyspieszenia akcji) wyznacza („wyznakowuje”) nieustanne narastanie nudy głównej
bohaterki.
Między tymi dwiema kategoriami rozciąga się duży obszar postrzegany w pewnym
sensie oddzielnie, który może być określony jako obraz mikrostrukturalny (często
narracyjny, ale nie zawsze), przy czym czynnik prezentujący ma charakter makrostrukturalny.
Przykładem może być opis Rouen w Pani Bovary.
Collections
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Narracyjne uczenie się człowieka dorosłego. Założenia teoretyczne
Mazurek, Emilia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The paper presents the main assumptions of the narrative learning theory developed by M. Carolyn Clark and Marsha Rossiter. The theory is based on the idea that people understand themselves as well as the changes over the ... -
Lingwistyczna kategoria czasu w narracji epickiej i lirycznej
Skubalanka, Teresa (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu, 1988)This dissertation is an attempt to work out a definition of the linguistic category of time against the background of the existing theories (Laskowski, Grzegorczykowa, Ampelowa and others). 'The author sees two basic ... -
Przyczyny niepowodzeń w tworzeniu wypowiedzi narracyjnych w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Jęczeń, Urszula (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-30)The paper discusses the problems of narrative from the developmental perspective and in logopedic examinations. It attempts to closely examine the causes of failures to produce narrative utterances in the group of people ...