Der Detektivroman
Streszczenie
Rozprawa usiłuje pokazać kształtowanie się formy powieści detektywistycznej oraz zainteresowania zbrodnią i zbrodniarzami w kulturze i literaturze poprzedniego stulecia. Niezależnie od tego, nieco przed wystąpieniem w niej detektywa, Poe stworzył w 1841 r. w opowiadaniu The Murders in the Rue Morges takie spojenie tematyczne, które w trójkroku: Poe — Gaboriau — Doyle
stało się wiernie przestrzeganym schematem powieści detektywistycznej, jak też opowiadania detektywistycznego.
Sherlock Holmes, mistrzowski detektyw Artura Conan Doyla, spopularyzował
od lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku ten schemat powieściowy oraz bohatera-detektywa
we wszystkich warstwach społecznych jako nowy gatunek epicki. Współczesna Kafce powieść
detektywistyczna rozgrywa się także w świecie grozy — usymbolizowanej przez zagadkowość
mordu i zbrodni, która jednak wyjaśniona zostaje przez „Bogu-podobnego” detektywa i która
stanowi dla czytelnika zagubionego w przedstawionym porządku świata uspokojenie; „kryminał”
sugeruje świat zdrowy (heile Welt), określony przez Chestertona jako „zabobon świata wyzbytego
wiary”. Rozprawa usiłuje naszkicować przeglądowo dalsze — po Conan Doyle'u — losy
tego gatunku i zamknąć je wypowiedzią dwóch autorek z rodzinnego kraju tego gatunku, z Anglii;
A. E. Murch ustala w swoim znakomitym studium The Development of the Detective Novel (London
1958), że wskutek przewagi intrygi ("The handling of the plot takes precedence over all
else”) powieść detektywistyczna zaledwie może wznieść się na wyżyny artyzmu, a — jak stwierdza
Dorothy Sayers, sama ceniona autorka powieści detektywistycznych — jest niemożliwe, by
mogła ta powieść osiągnąć najwyższy poziom literackiej pełni z racji swych założeń. Jako podstawowy
paradoks powieści detektywistycznej uznana została jej pretensja do realizmu przy równoczesnym
najwyższym jej nieprawdopodobieństwie.
Collections