Gabriel Cuosin: sa conception du théâtre populaire
Abstract
Gabriel Cousin, współczesny dramaturg francuski, doszedł do swojej koncepcji
teatru ludowego poprzez sport. Atletyzm przyniósł temu młodemu robotnikowi
świadomość wartości estetycznej gestu, radość z wysiłku fizycznego i duchowego,
a zwłaszcza odczucie godności ludzkiej. Stawszy się instruktorem wychowania
fizycznego odbył staż w Ecole de Bagatelle, gdzie obecny był na pierwszych swoich
przedstawieniach teatralnych. Stosunki zachodzące pomiędzy sportem a teatrem
miały ukonstytuować bazę jego teorii teatru ludowego.
Według Cousina repertuar teatru ludowego powinien by odpowiadać zainteresowaniom
wielkich mas publiczności i naświetlać obchodzące je problemy. Jego
definicja tego teatru obejmuje równocześnie pojęcie rozrywki i zapytania wiodącego
do kolektywnej reakcji publiczności. Cousin chce zniszczyć różne alienacje,
które nas dręczą, takie jak publiczność życia, przemienianie człowieka w robota,
jak ideologie dogmatyczne. Teatr jego, teatr którego formę stanowi synteza wszystkich
sztuk, dąży do tego, aby być dostępnym dla wszelkich publiczności.
Collections