Antonin Artaud et Eugène Ionesco
Abstract
Czy Antonin Artaud, teoretyk, wpłynął bezpośrednio na Eugene'a Ionesco,
dramaturga? Jest rzeczą niemożliwą, naszym zdaniem, aby dać na to pytanie
odpowiedź definitywną. Istnieje wiele punktów stycznych pomiędzy teoriami
Artaud i Ionesco. Zestawiając dzieło Artaud Theatre et son Double, które zawiera
jego poglądy na to, czym powinien być teatr, z Ionesco'a Notes et Contre-notes, gdzie zawarte są idee ex post nad znaczeniem jego sztuk, wiele podobieństw
rzuca się w oczy, lecz prawie tyle i różnie. Chociaż niniejsze studium
obu tych prac nie daje odpowiedzi na pytanie podstawowe, to następujące wnioski
są jasne. Artaud zaproponował sporo teorii które wydają się mało praktyczne;
nigdy mu się nie udało napisać sztuki zgodnej z jego ideami. Teatr Ionesco nie
jest wynikiem wcześniej podjętych idei, lecz stanowi eksperyment i poszukiwanie
prawdy. Można porównać Artauda do Rimbaud: jak „jasnowidz” poszukuje nieustannie
niemożliwego. Nie potępiamy tu Artauda chwaląc Ionesco. Jeśli Ionesco
znalazł inscenizatorów i publiczność dla swego teatru, to Artaud utorował mu ku
temu drogę.
Collections