Poème cinématographique. Analyse d'un type des relations entre la littérature et le cinéma
Abstract
Praca dotyczy epizodu z dziejów dwudziestowiecznej awangardy — poematu kinematograficznego, który ukształtował się we Francji w okresie presurrealizmu i surrealizmu (Ph. Soupault,
F. Picabia, R. Desnos, A. Artaud i in.). Gatunek ten, to typ „,scenariusza filmowego nie do realizacji”.
W toku omawiania jego wyznaczników strukturalnych oraz w dyskusji z dotychczasowym
badawczym ujęciem istoty i funkcji tej formy autorzy uzasadniają przydatność poematu kinematograficznego do analizy dwupoziomowości i obustronności relacji: literatura — kino. Gatunek
ten stanowi kolejną historyczną postać poematu prozą, co pozwala nie przeceniać roli filmowych
środków wyrazu w jego poetyce. Potraktowany jako scenariusz, projektuje nie konkretny film, lecz
określony typ kina: poetyckie kino surrealistyczne.
Collections