Świat społeczny wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych
Abstract
Celem badań w ramach niniejszej pracy jest rekonstrukcja złożonych procesów tworzenia oraz podtrzymywania społecznego świata wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Skoncentrowano się na rekonstrukcji tych procesów wraz z ich interakcyjnym kontekstem, a także uchwyceniu ich złożoności poprzez odkrycie sposobów, w jakie pedagodzy interpretują swoje doświadczenia i transferują te interpretacje na podejmowane działania.
Analiza świata społecznego wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych umożliwiła poznanie wewnętrznej sieci struktur tożsamościowych, autodefinicyjnych, a także legitymizacyjnych. Ponadto skupiono się na rekonstrukcji procesu tworzenia, zapośredniczenia oraz eksternalizacji wiedzy ukrytej, zawierającej się we wszystkich trzech pytaniach badawczych. Pytania badawcze, na które odpowiedziano w podjętej rozprawie brzmią: w jaki sposób jest konstruowany świat społeczny wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych? W jaki sposób wychowawcy konstruują świat społeczny młodzieżowego ośrodka wychowawczego w relacjach z innymi wychowawcami? W jaki sposób wychowawcy konstruują świat społeczny młodzieżowego ośrodka wychowawczego w relacjach z wychowankami? Jak przebiega proces stawania się wychowawcą młodzieżowego ośrodka wychowawczego usytuowany w kontekście społecznego świata młodzieżowych ośrodków wychowawczych?
Do realizacji celu wykorzystano potencjał badań etnograficznych, których procedury analityczne wyznaczały założenia metodologii teorii ugruntowanej. Jakościowa strategia badań zorientowana wokół paradygmatu interpretatywnego określała główny obszar badawczych zainteresowań, czyli wzajemne oddziaływania mające znaczenie dla interpretowania, przeżywania i konstruowania świata społecznego wychowawców w relacjach z wychowankami oraz pozostałymi wychowawcami.
Na drodze gromadzenia i analizowania danych empirycznych posłużono się techniką wywiadu swobodnego, etnograficznego oraz konwersacyjnego, a także obserwacji uczestniczącej. Zgromadzono 17 rozmów z wychowawcami oraz odbyto niemalże roczną podróż badawczą do środowiska badanych, odwiedzając młodzieżowy ośrodek wychowawczy oraz współuczestnicząc w wydarzeniach organizowanych poza głównym kontekstem badania, tj. instytucją.