Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzont
Date
2019Metadata
Show full item recordAbstract
Dzieci nieprzerwanie podejmują próbę zrozumienia świata, nieustannie konstruują
swoją wiedzę dotyczącą zarówno otaczającej rzeczywistości, jak i ich samych. Źródłem
tej wiedzy jest nie tylko to, co mówimy dziecku, ale też jak to robimy, w jakich
warunkach, kto mówi i kto decyduje o komunikacji. Dzieci tworzą osobiste obrazy
świata, nie tyle słuchając o nim, ile go doświadczając, co oznacza, że nawet słuchanie
jest złożonym procesem doświadczania siebie i innych. Początkowo znaczenia są
hipotetyczne, otwarte na modyfikacje i dopiero stopniowo utrwalają się coraz mocniej
i zaczynają stanowić osobisty „teoretyczny” model świata. Już J. Piaget podkreślał, że proces rozumienia to proces przechodzenia
przez etapy charakteryzujące się różnorodnością pomysłów, które oceni się nieraz
później jako błędne, ale które mimo to wydają się konieczne do uzyskania poprawnych
rozwiązań końcowych. Nadawanie znaczeń wynikających
z gromadzonych doświadczeń nie jest procesem łatwym.
Collections
The following license files are associated with this item: