“Effigies magnorum virorum in Republica." O ikonografii obrazu "Hołd carów Szujskich" z zamku w Podhorcach
Abstract
The subject of the analysis is the monumental oil painting Stanisław Żołkiewski presents the captured Szujski tsars to Sigismund III and Prince Władysław at the Sejm in 1611 from the collection of the Lviv Historical Museum. Until now, it was considered a copy of Tomasz Dolabella’s painting from the second anti-camera of the Royal Castle in Warsaw. The author proves that it is a copy of another ceiling painting, probably from one of the magnate mansions, which did not exactly repeat the alleged original by Dolabella. King Sigismund III was shown here together with senators as primus inter pares. The client can be seen as one of the portrayed senators. Przedmiotem analizy jest monumentalny obraz olejny Stanisław Żołkiewski przedstawia „Zygmuntowi III i królewiczowi Władysławowi na sejmie w roku 1611 pojmanych carów Szujskich ze zbiorów Lwowskiego Muzeum Historycznego. Dotąd uważano go za kopię obrazu Tomasza Dolabelli z drugiej antykamery Zamku Królewskiego w Warszawie. Autor dowodzi, że jest to kopia innego malowidła stropowego, zapewne pochodzącego z ktorejś z rezydencji magnackich, które nie powtarzało dokładnie domniemanego pierwowzoru autorstwa Dolabelli. Król Zygmunt III ukazany tu został wespół z senatorami jako primus inter pares. Zleceniodawcy można upatrywać w jednym z wyobrażonych portretowo senatorów.
Collections