Community, Art and Aesthetic Education
Abstract
In the article, the topic of community is presented in relation to art, education, and aesthetic education. Attention was paid to the value of art and related educational activities in shaping community. The art refers to the work of Joseph Beuys and his interpretation of social art and social sculpture. Artistic activities that are proposed in the creative activities of pupils were indicated, such as: happening, art action, collage, assemblage, and even street art. These types of creative activities develop students’ skills of cooperation in a group, their tolerance for the diversity of artistic solutions, their ability to express themselves through physical matter and creating artistic matter, creative courage and being in a group, and, in sum, helping to develop creatively and socially. Me and others, others and me and creativity, and art with us, we all create a community. Zagadnienie wspólnotowości ujęto w odniesieniu do sztuki, edukacji i wychowania estetycznego. Zwrócono uwagę na wartość sztuki i związanych z nią działań edukacyjnych w kształtowaniu wspólnotowości. W sztuce nawiązano do twórczości Josepha Beuysa i jego interpretacji sztuki społecznej i rzeźby społecznej. Wskazano na działania artystyczne, które są proponowane w działaniach twórczych wychowanków, jak: happening, akcja plastyczna, collage, assemblage, a nawet street art. Tego typu formy twórczej aktywności rozwijają w wychowankach umiejętności współdziałania w grupie, tolerancji na odmienność rozwiązań artystycznych, wyrażania się przez materię fizyczną i tworzenia materii plastycznej, szerzej artystycznej, odwagi twórczej i bycia w grupie, tym samym rozwoju twórczości i rozwoju społecznego. Ja i inni, inni i ja, i twórczość oraz sztuka z nami tworzymy wspólnotowość.
Collections