Author, Narrator and Reader as Textual Constructs in the Contemporary Self-Reflexive British Novel
Abstract
Dysertacja poświęcona jest współczesnej powieści brytyjskiej, w której autor bada konstrukty tekstowe: autora, narratora i czytelnika. Zakres materiału do analizy został ograniczony do okresu od początku lat osiemdziesiątych do połowy lat dziewięćdziesiątych i obejmuje siedem powieści: „Poor Things” (Alasdair Gray, 1992), „London Fields” (Martin Amis, 1989), „Mantissa” (John Fowles, 1982), „Midnight's Children” (Salman Rushdie, 1981), „Waterland” (Graham Swift, 1983), „Nights At The Circus” (Angela Carter, 1984), „Ever After” (Graham Swift, 1992). Nacisk położony jest raczej na przedmiot wybrany do dyskusji — strony komunikacji narracyjnej jako konstruktów tekstowych; wybrane teksty ujawniają specyficzne cechy: tak więc, na przykład, powieści omówione w rozdziale poświęconym narratorowi wykorzystują pierwszoosobowego udramatyzowanego narratora, podczas gdy te analizowane w rozdziale poświęconym czytelnikowi koncentrują się na reprezentacji udramatyzowanego czytelnika lub narratora. Celem rozprawy jest oparcie analizy hermeneutycznej omawianych powieści na dokładnym zbadaniu ich aspektów strukturalnych. Autor koncentruje się na konstruktywnym procesie krytycznym podejmowanym przez odbiorców tekstów narracyjnych, który tworzy obrazy autora, narratora i czytelnika. Ponadto omawia stosunek współczesnych brytyjskich pisarzy do aktualnych trendów w teorii literatury, wyraźnie podkreślając aspekt metafikcyjności w ich powieściach.
Collections
The following license files are associated with this item: