Potrzeby kształcenia w zakresie nowych technologii
Abstract
Otaczający nas świat wkroczył w erę wiedzy, która jest trzecią fazą transformacyjną
organizacji, po fazach industrialnej i informacyjnej. Istotą tej kategorii
w rozwoju organizacji jest dążenie do tworzenia ładu społeczno-gospodarczego
przez budowanie możliwości pozyskiwania wszelkiego rodzaju wiedzy przez
uczestników organizacji. Ważną rolę odgrywają powiązania między aktorami
w globalnej gospodarce, które możliwe są przy użyciu dostępnych technologii
informacyjnych. Jedną z dostępnych metod gromadzenia, analizowania i przetwarzania
danych w połączeniu z ich wizualizacją graficzną jest technologia
GIS, która z dużym powodzeniem jest wykorzystywana w planowaniu przestrzennym
w krajach zachodniej Europy.
Gospodarka oparta na wiedzy wymusza na jej uczestnikach dostrzeżenie aktywów,
które dotychczas nie miały tak istotnego znaczenia w gospodarce, a mianowicie
roli informacji i wiedzy. Dostępność tych dwóch elementów dla aktorów
uczestniczących w procesach rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym również
samorządów lokalnych, reprezentujących wspólnoty lokalne danego terytorium,
wymusza generowanie i porządkowanie dużych strumieni informacji.
Segregacja informacji ma zapobiec chaosowi informacyjnemu, który pojawia
się często w przypadku nadmiaru wiadomości płynących z różnych źródeł.
Collections