Łódzki Tramwaj Regionalny jako przykład projektu z zakresu zintegrowanego transportu w obszarze metropolitalnym
Abstract
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 2003 roku wprowadziła
obowiązek delimitacji obszarów metropolitalnych, jako elementu niezbędnego
do zapewnienia zrównoważonego rozwoju kraju. Zgodnie z zapisami
ustawy, opracowując plan zagospodarowania przestrzennego województwa,
należy określać w szczególności obszary problemowe. Ustawa nakłada na
władze samorządu województwa opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego
tzw. obszaru metropolitalnego, który staje się integralną częścią
planu zagospodarowania przestrzennego województwa.
W oparciu o powyższe przepisy, dokonano delimitacji między innymi Łódzkiego
Obszaru Metropolitalnego (ŁOM), który obejmuje gminy zlokalizowane
na terenie powiatów: zgierskiego, pabianickiego, łódzkiego wschodniego, brzezińskiego
oraz łódzkiego grodzkiego. Jednym ze sposobów integracji tych gmin
w ramach obszarów metropolitalnych pozostają planowanie i realizacja komunikacji
zbiorowej, mającej zasięg regionalny. Na obszarze ŁOM realizowany
jest projekt Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Jest to inwestycja nowatorska
w skali Europy Środkowej i Wschodniej, która ma się przyczynić do integracji
obszaru metropolitalnego oraz poprawy jakości życia w nim. Inwestycja ta
wzorowana jest na podobnych systemach komunikacyjnych, funkcjonujących
w metropoliach zachodnioeuropejskich.
Collections