Oblicza solidarności międzypokoleniowej — bariery, korzyści i perspektywy
Abstract
Celem artykułu jest poddanie analizie pojęcia solidarności
międzypokoleniowej. Pierwsza jego część pokazuje zakres, funkcje oraz
konsekwencje solidarności międzypokoleniowej w kontekście rozważań
o solidarności w ogóle. Solidarność rozumiana jako idea jest, z jednej strony,
pojęciem pierwotnym, a z drugiej — wieloznacznym. W najogólniejszej
definicji solidarność oznacza „łączność, wspólnotę, jednomyślność”.
W aspekcie prawnym solidarność oznacza „odpowiedzialność każdego
ze współodpowiedzialnych za całość zobowiązania”. Solidarność jest relacyjna
— zawsze ma miejsce w odniesieniu do drugiego człowieka lub
grupy osób — stąd bierze się społeczny kontekst pojęcia. Ta społeczna
odpowiedzialność jest odnoszona do relacji międzypokoleniowych.
W drugiej części artykułu to one są poddawane analizie. Badania przeprowadzone
na grupie 192 osób w wieku 19−26 lat mają na celu sprawdzić,
czy zjawisko solidarności międzypokoleniowej jest znane, ważne i stanowi
wartość dla pokolenia rozpoczynającego swoje funkcjonowanie społeczne
poprzez wejście na rynek pracy. Celem prezentowanych badań jest
stwierdzenie, w jakim zakresie pokolenie w wieku granicznym — między
„przedprodukcyjnym” a „produkcyjnym” — jest gotowe do wymiany dóbr
i usług z pokoleniami młodszymi i starszymi. Wyniki pokazują występowanie
swoistej luki świadomościowej, brak wiedzy na temat starzenia
się, brak wzorców wzajemnego wspierania się, ale zarazem ogromną gotowość
do wymiany między pokoleniami. Wynika stąd, że w celu budowania
solidarności międzypokoleniowej niezwykle ważna jest edukacja
przygotowująca do starości, która mogłaby być elementem polityki społecznej,
ukierunkowanej na zarządzanie etapami życia.
Collections
The following license files are associated with this item: