Wpływ nabywania języka pierwszego przez niewidome dzieci na naukę języka drugiego — implikacje dydaktyczne dla nauczycieli języków obcych
Abstract
Niniejszy artykuł dotyczy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
którzy utracili wzrok. Badacze zajmujący się tyfloglottodydaktyką
zauważają, że tego typu uczniowie mają predyspozycje do nauki języków
obcych, szczególnie do nabywania wymowy. Analiza porównawcza
uczniów niewidomych i widzących dostarcza wiele informacji na temat
istoty procesu przyswajania języka. Autorka artykułu rozważa nabywanie
dwóch aspektów języka pierwszego przez niewidome dzieci, a mianowicie
wymowy oraz słownictwa. Wiedza na temat tych zjawisk pozwala lepiej
zrozumieć proces uczenia się języka obcego przez osoby niewidome oraz
zastosować bardziej efektywne sposoby nauczania tego typu uczniów. Tematyka
artykułu wydaje się szczególnie ważna, gdy weźmiemy pod uwagę
fakt, że Rada Europy w dokumencie Edukacja i Szkolenie 2020 promuje nauczanie
języków obcych wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami, wliczając
również tych z deficytem wzroku. The paper focuses on learners with special educational needs who are visually
impaired due to vision loss. Typhlomethodology has already recognized
a potential of these learners in the field of second language acquisition,
particularly in the phonological domain. The comparative analysis
of blind and sighted learners provides a great deal of information about
the nature of language acquisition. In the paper the author has insights
into L1 acquisition of pronunciation and lexis by blind children since the
command of these phenomena allows better understanding of L2 learning
process and application of more effective foreign language methodology
for the blind. A discussion on the above-mentioned issues seems particularly
relevant in the light of the fact that the Council of Europe promotes in
Education and Training 2020 the idea of FL teaching to learners with special
educational needs, including these with vision loss.
Collections