Edukacja geograficzna w Kraju Kwitnącej Wiśni
Abstract
The article presents educational system in Japan and the position of geographical
education in it. The conditions of obtaining teacher’s license are described, as well as the
rules, cultural norms and solutions regarding upbringing and educating. The author
analyzes geographical contents in textbooks (not only geography textbooks), as well as
similarities and differences between education in Poland and Japan. The ideas, values
and educational aims in Japan are presented. The differences between understanding
education in Japanese and European cultures are highlighted. Nihonjin ron, fursato and
kokoro are presented as the essence of Japanese upbringing and educating, and related
to geographical education, as they are its core and they determine the importance
of teaching geography in Japan. The fundamental differences in aims and directions
of education between Poland and Japan are indicated. With relation to this, the author
reflects on the crisis in culture and values, as well as the crisis in education. The lack of
balance between upbringing and educating in curriculum and school reality is pointed
out, as well as very strong cognitive aspect (intellectual development) together with the
aspect of physical development and negligence of spiritual development of students. The
author recounts paideia – ancient Greek rule of educating individuals, and refers back to
the essence of education in Japan, including kokoro. In the summary, the opinions of
Polish philosophers, educators and geographers on the necessity of balancing education
and introducing education turned to values are recalled.
Key words: geographical education in Japan, geographical education in Poland,
superior aims of education, spiritual development, intellectual development, upbringing,
balancing in education, paideia. W opracowaniu przedstawiono system edukacji w Japonii i osadzenie w nim edukacji
geograficznej. Opisano warunki zdobycia licencji nauczyciela. Zwrócono uwagę na
zasady, zwyczaje kulturowe, rozwiązania dotyczące wychowania i nauczania. Przeanalizowano
geograficzne treści nauczania w podręcznikach (nie tylko geografii). Zwrócono
uwagę na podobieństwa i różnice w odniesieniu do edukacji w Polsce. Przedstawiono
idee, wartości i cele edukacji w Japonii. Zaakcentowano różnice w pojmowaniu edukacji
w japońskim oraz europejskim kręgu kulturowym. Zaprezentowano nihonjin ron,
fursato i kokoro jako sedno wychowania i nauczania Japończyków. Odniesiono te
pojęcia do edukacji geograficznej. Stanowią one jej rdzeń i decydują o istotnej roli
szkolnej geografii w Japonii. Zarejestrowano zasadnicze różnice w celach, kierunkach
edukacji w Japonii i w Polsce. Dokonano refleksji dotyczącej kryzysu kultury i wartości
oraz kryzysu szkolnej edukacji. Odnotowano brak równowagi między wychowaniem
a nauczaniem w zapisach programowych i w szkolnych realiach. Zwrócono uwagę na
bardzo mocny aspekt poznawczy (rozwój intelektualny) wraz z aspektem rozwoju fizycznego przy jednoczesnym zaniedbaniu rozwoju duchowego uczniów. Przypomniano
o paidei – starożytnej, greckiej zasadzie kształcenia człowieka – oraz powrócono do
istoty edukacji w Japonii, w tym kokoro. W podsumowaniu przywołano głosy polskich
filozofów, pedagogów, geografów w sprawie konieczności równoważenia edukacji oraz
zaistnienia edukacji zwróconej ku wartościom.
Collections