Motywy wyboru klas geograficznych w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych województwa wielkopolskiego
Abstract
Celem opracowania jest zdiagnozowanie motywów wyboru klas z rozszerzonym
programem nauczania geografii przez uczniów w wybranych szkołach ponadgimnazjalnych.
Materiał do analizy dostarczyły badania ankietowe przeprowadzone we
wrześniu 2013 r. Badaniami objęto 170 uczniów klas drugich z czterech wielkopolskich
liceów ogólnokształcących. Przeprowadzone badania wykazały, iż wśród najczęstszych
motywów wyboru klas geograficznych przez ankietowanych uczniów były: zainteresowania
geograficzne, przydatność geografii przy rekrutacji na studia oraz treści geograficzne
traktowane jako materiał łatwy do opanowania. Aim of this thesis is to diagnose motives that stand behind the choice of classes with
extended learning program from geography in selected grammar schools. Materials to an
analysis were provided by the survey research conducted in September 2013. Research
included 170 pupils from second classes from four grammar schools in Greater Poland.
Conducted research have shown that the main motives of choosing geography classes
are: interests in geography, usability of geography during recruitment for studies, easy
material to learn. Geography classes were mainly chosen by the pupils, who obtained at
the end of first class from geography: fair grade (35%) and good grade (30%). Fields of
studies that were most often enumerated by the pupils for their further education are:
economy, tourism, recreation and geography.
Collections