Orientacja rynkowa polskich uczelni publicznych
Streszczenie
Na przestrzeni ostatnich lat zachodzą istotne zmiany w obszarze szkolnictwa wyższego w Polsce. Uczelnie, oprócz realizowania podstawowych zadań: świadczenia usług edukacyjnych i prowadzenia badań naukowych, oddziałują na otoczenie społeczno-gospodarcze.
Uczelnie publiczne są szczególnym typem organizacji, a pełniona misja społeczna odgrywa istotną rolę w ich działalności. Oczekiwania stawiane przed nimi obejmują zarówno przekazywanie aktualnej wiedzy, przygotowanie absolwenta do aktywnego wkroczenia w życie zawodowe, ale także przekazanie umiejętności innowacyjnego myślenia i działania, kształtowanie postaw kreatywnych i twórczych oraz kształcenie w duchu przedsiębiorczości.
Z uwagi na rosnące znaczenie wiedzy, umiejętności jej analizowania i wykorzystywania, uczelnie podejmują szereg działań zorientowanych na rynek usług edukacyjnych. Istotne pozostaje dla ich rozwoju nie tylko zidentyfikowanie bezpośrednich odbiorców usług edukacyjnych, ale wszystkich interesariuszy uczelni wraz ze zbadaniem ich oczekiwań. W tym kontekście zyskuje na znaczeniu koncepcja orientacji rynkowej, realizowana poprzez podejmowanie działań w organizacji pod wpływem wiedzy płynącej z otoczenia. Praca koncentruje się na identyfikacji elementów koncepcji orientacji rynkowej polskich uczelni publicznych, określeniu roli jaką pełni ta koncepcja oraz wskazaniu uwarunkowań i praktycznych rekomendacji sprzyjających jej wdrażaniu w polskich uczelniach publicznych.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: