Etyka pracy analityka kredytowego
Abstract
Celem tego rozdziału jest wskazanie i ocena norm etycznej pracy analityka kredytowego,
jako szczególnego rodzaju pracownika banku, pośrednika finansowego, sprzedawcy,
postrzeganego przez klientów jako reprezentant kredytodawcy. W trakcie badań poszukiwana
będzie odpowiedź na pytanie badawcze: czy etyczne postępowanie analityka kredytowego jest
atrybutem i parametrem oceny banku przez kredytobiorców.
Na początku przedstawiono zasady etycznej pracy bankowca, a także biorąc pod uwagę regulacje
prawne, wewnętrzne banków i kodeksy etyczne, stworzono kanon norm etycznych, które
w szczególności powinny być przestrzegane przez analityków kredytowych. Następnie dokonano
analizy zadań i obowiązków analityków kredytowych oraz determinant dobrej praktyki w relacjach
analityka z podmiotami otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego banku. W kolejnej części podkreślono
rolę kształcenia i wysokich kompetencji zawodowych, jak również znaczenie etycznej postawy
analityka kredytowego w procesie sprzedaży i ocenie zdolności kredytowej. Na końcu wskazano
na wyzwania etycznej pracy bankowca wynikające z doświadczeń kryzysu finansowego i podano
przykłady nieetycznych zachowań kredytodawców. Zastosowano takie metody badawcze jak:
metodę opisową opartą na syntetycznej ocenie literatury, aktów prawnych, metodę obserwacji
etycznych aspektów pracy analityka kredytowego. The aim of this paper is to indicate and assess ethical standards of a credit analyst
work, as the particular kind of bank employee, a financial intermediary seller, who is perceived as
a representative of the creditor by clients. The research question specified in the paper is if ethical
behavior of a credit analyst is an attribute and a parameter of a bank’s evaluation by borrowers.
At the beginning, the rules of banker ethical work were presented. Taking into account the
legal regulations and internal banks’ codes of ethics, the canon of ethical standards, which
particularly should be respected by credit analysts were identified. Then, the tasks and
responsibilities of credit analysts were analyzed. Moreover determinants of good practice
in relations of analyst to internal and external entities of the bank environment were enumerated.
The next section highlighted the role of education and high professional competence, as well as
the importance of credit analyst ethical attitudes during the sales process and the assessment of
creditworthiness. At the end, the challenges of bankers’ ethical work were specified, resulting from
the financial crisis experience and examples of unethical behavior of creditors were shown.
Collections
The following license files are associated with this item: