Patent Strategies of Small High-tech Firms in a Broader Context: the Case of International Learning
Streszczenie
The current paper explores the patenting behavior of small high-tech firms in a wider strategic
context. It particularly addresses why small high-tech firms apply for patents and what makes
them not to do so, and connects this with international learning. The general idea is that small
high-tech firms suffer from shortage in resources causing them to be reluctant in application for
patents. However, not having protected their inventions by patents may weaken their position in
attracting investment capital and in establishing strategic relationships, including learning relationships
abroad. Drawing on the literature and on survey data of 100 academic spin-off firms,
the influence of patent behavior (among other factors) on adoption of international learning is
estimated. It appears that half of the spin-off firms works with inventions protected by patents
and that a slightly larger share (60%) has adopted the strategy of international learning. Our explorative
analysis using a logit model of international learning indicates that not having protected
inventions through patents tends to block learning in international networks. Artykuł porusza istotną rolę ochrony patentowej firmach technologicznych. Autorzy stawiają
pytania: Jakie są przesłanki wnioskowania o ochronę patentową w małych firmach? Dlaczego
jedne firmy starają się działać w oparciu o ochronę własności przemysłowej a drugie nie?, na
które starają się udzielić odpowiedzi w oparciu o badania. Ważnym zagadnieniem poruszanym
w rozdziale jest międzynarodowy proces uczenia się firm ochrony własności intelektualnej.
Generalna idea publikacji podkreśla niechęć małych firm technologicznych w aplikowaniu
o ochronę patentową. Jednakże można wyraźnie zauważyć, w przypadku braku strategii ochrony
patentowej, utratę atrakcyjności inwestycyjnej małych firm ukierunkowanych na rynek międzynarodowy.
Artykuł opiera się na analizie źródeł wtórnych i pierwotnych. 100 firm akademickich
zostało zbadanych by zidentyfikować wpływ strategii ochrony patentowej na zachowanie się na
rynku międzynarodowym. Analiza oparta jest o model wykładniczy uczenia się na rynkach międzynarodowych.
Połowa małych firm technologicznych chroni swoją własność przemysłowa patentem
a wśród nich trzy na pięć firm adoptuje wiedzę z rynków międzynarodowych. Te firmy,
które nie stosują ochrony patentowej niewątpliwie blokują sobie możliwości uczenia się na rynkach
zagranicznych.
Collections