Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 23
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
-
Nauczanie specjalistyczne języków obcych i języka polskiego jako obcego. Nowe podejścia i perspektywy badawcze
Grażyna Zarzycka, Michalina Biernacka
-
Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej
Przemysław E. Gębal
-
Mentalna reprezentacja terminu – implikacje dla glottodydaktyki języków specjalistycznych
Dorota Gonigroszek
-
Polska terminologia językoznawcza w węgierskiej tradycji polonistycznej
Anna Seretny, Wiesław Tomasz Stefańczyk
-
Podejście zadaniowe a nauczanie terminologii specjalistycznej na studiach podyplomowych w zakresie translatoryki
Anna Dunin-Dudkowska
-
Metajęzyk w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
Beata Grochala
-
Wiedza o świecie a czytanie ze zrozumieniem w języku hiszpańskim jako obcym
Ana Ćavar
-
Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL
Małgorzata Rzeszutko-Iwan
-
Specyfika nauczania języka polskiego jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Przykłady korelacji międzyprzedmiotowej
Iwona Wilhelms (Słaby-Góral)
-
Nauczanie języka polskiego jako obcego w zakresie matematyki. Charakterystyka procesu dydaktycznego i treści kształcenia
Danuta Wróbel, Alicja Zielińska
-
Polski język humanistyczny dla cudzoziemców mniej i bardziej zaawansowanych
Ewa Sabela-Dymek
-
Pophistoria, poppolityka i politrozrywka w kształceniu humanistycznym cudzoziemców
Piotr Kajak
-
Nauczanie leksyki specjalistycznej w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej w grupach na poziomach podstawowych A1 i A2 (na przykładzie słownictwa z dziedziny architektury i historii sztuki)
Edyta Gałat, Michalina Rittner
-
Nauczanie terminologii polsko-słowackiej i polsko-czeskiej
Marta Pančíková
-
Nauczanie aspektu czasowników polskich na gruncie słowiańskim
Maria Magdalena Nowakowska
-
Specjalistyczny język medyczny a multimedialny kurs języka zawodowego dla pielęgniarek
Mirosława Magajewska
-
Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza
Magdalena Ławnicka-Borońska, Kamila Kubacka
-
Nauka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Potrzeby studentów w świetle badań ankietowych
Edyta Wojtczak
-
Co panu dolega? – podręcznik do nauczania języka polskiego medycznego na poziomie B2/C1
Urszula Majcher-Legawiec, Danuta Pukas-Palimąka
-
Sprawdzone w użyciu, czyli o podręcznikach i opracowaniach do nauczania języka polskiego specjalistycznego, powstałych w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Krakowie
Magdalena Szelc-Mays
-
Recenzja pracy: Jolanta Tambor, Marcin Maciołek, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego
Michalina Biernacka
-
Glottodydaktyk z powołania. Wspomnienie o Iwonie Wilhelms (Słaby-Góral)
Grażyna Zarzycka
WSTĘP
ZAGADNIENIA TEORETYCZNE. TERMINOLOGIA W NAUCZANIU JĘZYKÓW OBCYCH
INTEGRACJA TREŚCI KSZTAŁCENIA
NAUCZANIE JĘZYKA POLSKIEGO W KRAJACH SŁOWIAŃSKICH
NAUCZANIE ODMIANY MEDYCZNEJ JĘZYKA POLSKIEGO
OMÓWIENIA I RECENZJE
Najnowsze pozycje
-
Przekaz wiedzy, czyli nauczanie specjalistycznej odmiany języka – w kontekście pedagogiki CLIL
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)This article aims to show how to use content and language integrated teaching/learning (CLIL – Content and Language Integrated Learning) in Polish as a foreign language course. The assumption is that teaching special ... -
Specyfika nauczania języka polskiego jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Przykłady korelacji międzyprzedmiotowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article shows how the School of Polish for Foreigners at the University of Lodz teaches the Polish language for specific purposes. For the past 60 years, the School has been preparing foreigners and students of Polish ... -
Wiedza o świecie a czytanie ze zrozumieniem w języku hiszpańskim jako obcym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The aim of the article is to give insight into reading comprehension and the role of prior knowledge in reading literary texts in Spanish as a foreign language. In order to achieve this, the author conducted a survey to ... -
Metajęzyk w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The author summarizes the definitions of metalanguage and metatext. She understands them as describing language with the language itself. She proceeds to discuss the metalanguage in selected textbooks. She applies the ... -
Podejście zadaniowe a nauczanie terminologii specjalistycznej na studiach podyplomowych w zakresie translatoryki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Acquisition of new terminology in a foreign language is one of fundamental challenges encountered by all translators. Next to the lexical level it is necessary to learn a necessary scope of professional knowledge, enabling ... -
Polska terminologia językoznawcza w węgierskiej tradycji polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Since Polish and Hungarian belong to different language families, they are typologically and genetically different. Polish is a member of the Indo-European family. It is a Slavic and fusional language while Hungarian, a ... -
Mentalna reprezentacja terminu – implikacje dla glottodydaktyki języków specjalistycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The aim of the article is to construct a theoretical model of mental representation of terminology as well as to formulate a set of guidelines for teachers of languages for specific purposes. The consecutive parts of the ... -
Glottodydaktyk z powołania. Wspomnienie o Iwonie Wilhelms (Słaby-Góral)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Sprawdzone w użyciu, czyli o podręcznikach i opracowaniach do nauczania języka polskiego specjalistycznego, powstałych w Centrum Języka i Kultury Polskiej w Krakowie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Recenzja pracy: Jolanta Tambor, Marcin Maciołek, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Co panu dolega? – podręcznik do nauczania języka polskiego medycznego na poziomie B2/C1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016) -
Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Teaching foreign language for professional purposes is subjected to constant alterations, following changes in the standards of language teaching and new teaching techniques focused on taking linguistic actions. In the ... -
Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The objective of this article is to analyze the medical component of the chosen textbooks and glottodidactic materials from the years 1991–2016 used in teaching PLF and PSP. The first part of the paper analyses general ... -
Nauka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Potrzeby studentów w świetle badań ankietowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article discusses results of the survey conducted among students of Premedical Preparatory Course and students of medicine from Medical University of Lodz. The aim of the survey is to describe needs ofstudents participating ... -
Specjalistyczny język medyczny a multimedialny kurs języka zawodowego dla pielęgniarek
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)In the age of the widespread globalization, intensive international economic, scientific and technical cooperation, there are promising prospects for those specialists who aim at improving their professional qualifications ... -
Nauczanie aspektu czasowników polskich na gruncie słowiańskim
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)This article shows the principle of teaching the verb aspect in Polish by means of examples taken from other Slavonic languages. It presents the differences among verb aspects found in Polish, Czech, Slovak and Slovenian. ... -
Nauczanie leksyki specjalistycznej w Międzynarodowym Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej w grupach na poziomach podstawowych A1 i A2 (na przykładzie słownictwa z dziedziny architektury i historii sztuki)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The article presents the “model” of teaching specialized vocabulary in elementary (A1 and A2) level groups, which has been developed at the International Centre of Education of the Cracow University of Technology. As the ... -
Nauczanie terminologii polsko-słowackiej i polsko-czeskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The following article consists of two parts. The first includes information about the individual departments of the Polish studies which have translation and interpretation study programmes. The text presents textbooks and ... -
Pophistoria, poppolityka i politrozrywka w kształceniu humanistycznym cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Teaching Polish language and culture to foreigners, we attempt to prepare our learners to the possibly most comfortable life in new culture. We explain, among others, several historical and political topics, which take ... -
Polski język humanistyczny dla cudzoziemców mniej i bardziej zaawansowanych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Taking into account the tasks that foreign students at Polish universities face, the author attempts to discuss those language characteristics that are common for various domains in the humanities and which make Polish for ...