Obrazy edukacji w dystopii „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya
Abstract
Powszechna szczęśliwość w Republice Świata powiązana była z zakazem
poznawania historii, sztuki, religii oraz, w pewnym stopniu, nauki. Wprowadzony
podstępem system społeczny polegał na monstrualnej manipulacji świadomością
jednostki w wyniku klonowania obywateli, respektowania stworzonego przez
państwo niewolnictwa i warunkowaniem najprostszych życiowych przyjemności.
W Nowym wspaniałym świecie wychowaniem dzieci zajmowało się państwo, które
od najmłodszych lat wpajało im przynależność do określonej klasy społecznej
i nieuchronność losu. Przedmiotem analizy w tym artykule są futurystyczne obrazy
edukacji w społeczeństwie, w którym panujące normy zostały znieprawione, treści
kształcenia przekazywane w ramach hipnopedii, zaś cele kształcenia i oczekiwania
wobec edukacji podporządkowane ideologii, która służy jedynie podtrzymywaniu
władzy. Universal happiness in the Republic of the World was related to the
prohibition of learning about history, art, religion and, to some extent, science. The
social system, which was introduced with the usage of tricks, consisted of a monstrous
manipulation of human consciousness, cloning and conditioning of their citizens.
There was introduced the slavery system which was created by the state. In the New
Brave World the state dealt with the education of children. Moreover, the state explains
citizens their inevitability of fate. The work presents the futuristic images of education
in a society where the prevailing standards are not related to the law of contemporary
world. What is more, learning content was introduced by sleep-teaching. The learning
objectives and expectations for education were subordinated by ideology, which
helped only to sustain power.
Collections