Aktywność edukacyjna uczestników UTW jako kompensacja i/lub kontynuacja rozwoju na przykładzie wybranych biografii edukacyjnych
Abstract
W artykule autorka przedstawia kompetencyjny model starości jako optymalny dla osób starszych. Stawia pytanie, czy udział w ofercie Uniwersytetu Trzeciego Wieku pozwala na zdobywanie kompetencji, które wymienia literatura gerontologiczna. W dalszej części autorka prezentuje możliwe typy aktywności edukacyjnej charakteryzujące słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Z realizowanych badań wynika, że aktywność ta może przybierać formy: kompensacji rozwoju oraz kontynuacji rozwoju. Należy zaznaczyć, że obie funkcje wzajemnie się uzupełniają i nie wykluczają się. Z przeprowadzonych badań wynika, że aktywność edukacyjna w okresie starości pozwala człowiekowi na niezależność, harmonię wewnętrzną, lepszą jakość życia, pozwala żyć twórczo, działać na rzecz otoczenia, służąc mu swoimi kompetencjami i doświadczeniem. In this article the author presents the competence theory, as optimal for the elderly. Asks the question of whether participation in the offer of the University of the Third Age allows for the achievement of competencies, which lists gerontological literature. In the next part the author presents possible types of educational activity characterized by students of the University of the Third Age. From the research shows that this activity may take the form: the development of compensation and continuing development. It should be noted that both functions are complementary and not mutually exclusive. The study shows that educational activity in old age allows people to independence, inner harmony, better quality of life, can live creatively, work for the environment, serving their competence and experience.
Collections
The following license files are associated with this item: