Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką
Abstract
Tekst ukazuje analizę biografii edukacyjnej na przykładzie wywiadu z 46-letnim mężczyzną. Analiza ta ujawnia instytucjonalny przebieg edukacji (edukację formalną – szkolną) oraz edukację nieformalną, ze szczególnym uwzględnieniem roli Innego w procesie uczenia się, szczególnie w dorosłości i na tle pracy zawodowej. Poza typowością tej biografii widoczna jest także jej nietypowość, związana z chorobą i niepełnosprawnością oraz wynikającymi z nich trudnościami w nauce szkolnej. Analiza powyższej biografii edukacyjnej potwierdza wiele teorii dotyczących uczenia się dorosłych oraz tez z zakresu koncepcji biograficzności. Analizowana biografia edukacyjna jest też kanwą dla refleksji nad funkcjonowaniem systemu edukacji. The text shows the analysis of educational biography illustrated with an example of an interview with a 46-year-old man. This analysis has revealed an institutional path of education (formal, school education) and informal education, with particular consideration of the role of the Other in learning process, especially in Adulthood and at work. Apart from the typical nature of this biography one can also see its untypical nature, connected with illness and disability and the difficulties in school learning resulting from them. The analysis of this educational biography confirms many adult learning theories and theses of biographicity concept. The analysed educational biography is the basis for reflection on the functioning of educational system too.
Collections
The following license files are associated with this item: