Tampere City Public Library promotes books and supports media literacy skills
Abstract
The role of today’s library is expanding from promoting books to support new literacies. Tampere City Library (Finland) supports both traditional reading culture and new media literacy skills. Tampere City Library has over 8 year experience of organizing media education lessons for pre-schoolers. Pre-schoolers practise media skills e.g. by playing a new internet based game produced in Tampere especially for this purpose. Still, traditional book talk to children at 3rd class (9-years old) is our most popular product to schools. Internet is widely used for promoting reading among children and youth in Finland. Library professionals in Finland have together produced children’s interactive literature and culture websites. “Library Dog listens” – reading model for dyslexic children – is now spreading in libraries all over Finland. Rola dzisiejszej biblioteki rozszerza się z promocji książki w kierunku wspierania nowych umiejętności czytelniczych. Miejska Biblioteka Publiczna w Tampere (Finlandia) wspomaga zarówno tradycyjną kulturę czytania i umiejętności korzystania z nowych mediów. Biblioteka posiada ponad ośmioletnie doświadczenie w organizowaniu lekcji edukacji medialnej dla przedszkolaków. Dzieci kształcą umiejętności medialne, np. korzystając z nowej internetowej gry wyprodukowanej w Tampere specjalnie w tym celu. Nadal jednak tradycyjna dyskusja o książce z dziećmi w III klasie (dziewięciolatki) jest jedną z najbardziej popularnych usług dla szkół. Internet jest szeroko stosowanym narzędziem do promocji czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży w Finlandii. Fińscy bibliotekoznawcy wspólnie tworzą interaktywną literaturę dziecięcą oraz kulturalne strony internetowe. „Biblioteczny Pies słucha” – model czytania dla dzieci z dysleksją – jest obecnie rozprzestrzeniany w bibliotekach na terenie całego kraju.
Collections
The following license files are associated with this item: