Retoryka w nauce?
Abstract
Sądzić można, że umiejętności retoryczne stosowane są przede wszystkim w życiu społecznym, kulturowym czy w polityce, ale są nieobecne lub zbyteczne w nauce, w szczególności w naukach o subtelnych metodach badawczych. Na przykładzie ekonomii, filozofii, psychologii i socjologii próbuję wykazać, że argumentacja retoryczna – co nie musi kojarzyć się z argumentacją błędną – jest obecna w tych naukach. To zaś oznacza, że nie tylko kwestia logosu, ale także patosu i etosu jest znaczącym elementem badań naukowych i argumentacji przeprowadzanych w nauce. It seems that rhetorical skills are applied mostly in social, cultural or political life, but are absent or useless in science, particularly in sciences with subtle research methods. Considering just economics, philosophy and psychology I will try to demonstrate that rhetorical reasoning and justification, which need not be associated with defective argumentation, is an essential component of these sciences. It means that the matter of “pathos” and “ethos” and not only “logos” is an important element of research and scientific reasoning.
Collections
The following license files are associated with this item: