Kamishibai w edukacji regionalnej. Strategie tworzenia papierowego teatru przez przyszłych i obecnych nauczycieli
Streszczenie
Niniejszy tekst traktuje o sposobie wykorzystania papierowego teatru w edukacji regionalnej. Wywodzące się z tradycji japońskiej kamishi-bai  stanowi  połączenie  sztuki  wizualnej  i  sztuki  opowiadania.  Histo-ryczną drogę, którą przebyło, by zakorzenić się we współczesnej edu-kacji (w szczególności w działaniach skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym  i  wczesnoszkolnym),  opisuję  w  pierwszej  części  ar-tykułu.  Dalsze  rozważania  poświęcam  badaniu,  którego  celem  było  poznanie  strategii  tworzenia  papierowych  teatrów  przez  nauczycieli  łódzkich szkół i przedszkoli oraz studentów Wydziału Nauk o Wycho-waniu Uniwersytetu Łódzkiego, specjalności edukacja wczesnoszkolna i  wychowanie  przedszkolne,  zaangażowanych  w  projekt  „Kamishibai  w  edukacji  regionalnej”  (organizowany  przez  Łódzkie  Centrum  Do-skonalenia  Nauczycieli  i  Kształcenia  Praktycznego).  Przedmiotem  analiz uczyniłam 62 projekty (przygotowane w formie plansz i tekstu lub nagranych filmów) udostępnionych przez badanych na platformie Moodle oraz MS Teams. Zastosowane metody badawcze (analiza do-kumentów  oraz  wywiad  swobodny)  pozwoliły  na  podjęcie  rozważań  na  temat  doboru  tworzywa  literackiego  oraz  potencjału  i  ograniczeń  metody kamishibai. Ostatecznie doprowadziły mnie do opisu strategii projektowania  papierowych  teatrów,  mających  popularyzować  obco-wanie ze sztuką słowa regionu łódzkiego. This text presents a way of using paper theatre in regional education. Derived from the Japanese tradition called kamishibai, the theatre is a combination of visual art and storytelling. The historical path it has followed to become rooted in the contemporary education (especially dedicated to preschool and early school children) is described in the first  part  of  the  article.  Further  considerations  are  related  to  the  re-search which aimed at learning the strategy for creating paper theatres by teachers of Łódź schools and kindergartens, and by the students of the Faculty of Educational Sciences at the University of Łódź who spe-cialize in early school and preschool education, and who are involved in the project: “Kamishibai in regional education” (organized by the Łódź Centre for Teacher Training and Practical Education). I analysed 62 projects (prepared in the form of charts and texts, or in the form of recorded films) that were made available by the participants on the Moodle and MS Teams platform. The applied research methods (anal-ysis of documents and nondirective interview) allowed me to discuss the  choice  of  literary  material  and  the  potential  and  limitations  of  the  kamishibai  method.  Eventually,  they  made  it  possible  for  me  to  describe the strategy for designing paper theaters, which are to popu-larize contact with the art of the word of the Lodz region. 
Collections
                
            
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
