Streszczenie
W procesie modelowania wizerunkowego język, tak jak i terytorium, zajmuje
wyjątkowe miejsce. Wyjątkowość wynika z faktu, że abstrakcję i towarzyszące jej wyobrażenia sprowadza
się do konkretu. Ukonkretniony twór podlega transformacjom. Czyni się z niego produkt, który
można polecać, rekomendować, reklamować, ujmować w ofertach sprzedażowych. W niniejszym
artykule autor konstatuje, że wizerunek języka polskiego – „produktu” konkuruje w globalnej świadomości
z innymi wizerunkami języków – innych „produktów”. W proponowanym studium aspektowej
analizie poddawane są charakterystyki i właściwości wizerunku języka polskiego jako obcego (jpjo),
modelowane przez młodych Polaków w interakcjach z obcokrajowcami, utrwalane w serwisach społecznościowych
w postaci materiałów audiowizualnych. Zasadniczy wątek dotyczy przede wszystkim
tych zmiennych, które pozostają często poza rejestrem polszczyzny ogólnej, a w odbiorze potocznym
uchodzić mogą za atraktory przesądzające o popularności danego systemu językowego.