Polak i Polska w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego w konfrontacji z postrzeganiem tychże przez Słoweńców
Abstract
W artykule została przedstawiona konfrontacja obrazu Polski i Polaka, prezentowanego
w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, z obrazem tychże,
widzianym oczyma studentów lublańskiej polonistyki. Okazuje się, że prezentowany wizerunek
Polski i Polaka w podręcznikach jest nieprawdziwy, wyidealizowany, co wynikać może z chęci
ich pozytywnej prezentacji, zwłaszcza na tle krajów europejskich. Warto też podkreślić, że jest on
zgodny z wytycznymi programowymi Unii Europejskiej i zdecydowanie różni się od studenckich
wyobrażeń na temat Polski i Polaków, wynikających z funkcjonowania stereotypów. Dlatego przy
korzystaniu z takiego podręcznika ważna jest rola nauczyciela, potrafiącego równoważyć dysproporcje
między materiałem w nim przedstawionym a tym zyskanym z innych źródeł. The article presents a comparison of the image of Poland and Poles as seen in selected
textbooks for learning Polish as a foreign language, with the image of them as seen by the
Polish philology students in Ljubljana. It seems that the presented image of Poland and Poles
in textbooks is false, idealized, which may result from the desire to be presented in a positive
manner, especially in comparison with other European countries. It should be emphasized
that it complies with programming guidelines of the European Union and is very different
from the students‟ perceptions regarding Poland and Poles, which results from stereotypes.
Therefore, when using such a textbook, the role of a teacher, who can balance the disparities
between the material from the textbook and material from other sources, is very important.
The following license files are associated with this item: