The author in search of the controlling image: John Barth's "The Tidewate Tales"
Abstract
The Tidewater Tales, powieść Barth'a z 1987 roku, stanowi ilustrację stylistyki „późnego”
postmodernizmu, którą krytyk amerykański Alan Wilde nazywa „prozą środka”. Ideałem
narracyjnym w tej fazie twórczości Barth'a staje się synteza naturalności i sztuczności; realizmu,
magii i mitu; fabulacji i krytycznej samoświadomości; gry powieściowej i zaangażowania
w problemy współczesnego świata. W perspektywie tropologicznej, odzwierciedlenie dążenia ku
równouprawnieniu różnych porządków ontologicznych fikcji i rzeczywistości znaleźć można
w obrazie połączenia pierwiastka męskiego i żeńskiego. Artykuł analizuje sposoby kodowania tego
dominującego obrazu syntezy w płaszczyźnie narracyjnej i tematycznej powieści. Spojrzenie na
obrazowanie Barth'a poprzez pryzmat krytyki feministycznej pozwala ujawnić jego pogłębiający
się konserwatyzm i powiązania z patriarchalną tradycją gatunku.
Collections