L'Autobiographie D'Armand Gatti en transparence dans son oeuvre écrite
Abstract
Aby należycie zrozumieć i zinterpretować jego dzieło, pisarza, który stał się chyba najbardziej
godnym uwagi człowiekiem teatru francuskiego po II wojnie światowej, trzeba poznać niezwykłe
doświadczenia jego życia i przeszkody, które musiał pokonać począwszy od życia w barakach dla
robotników-imigrantów, poprzez udział w francuskim ruchu oporu, hitlerowski obóz koncentracyjny,
ucieczkę, zaciągnięcie się do brytyjskiego oddziału spadochronowego, następnie pracę
w charakterze „wielkiego reportera”, który poznał cały świat od Ameryki Środkowej poprzez Kubę
i Chiny, w których spotkał się z Mao Tse-tungiem.
Celem obecnego szkicu było dokonanie próby konfrontacji tych doświadczeń z ukształtowanym
przez nie Gattim — człowiekiem i odbiciem w analizowanym dziele jego samego i innych osób. Zaiste, Gatti jest w pełni „niewygodnym” historykiem czasów, swoich czasów. Rozprawa
ukazuje jego współczesny eksperyment przełamania konwencji teatralnych i „wtargnięcie w głąb”
społeczności, do narkomanów, prostytutek, analfabetów i innych żyjących na marginesie.
Jego utwory wywołały szeroki oddźwięk w różnych stronach świata i zapoczątkowały
wielokierunkowe badania.
Collections