Czy Uniwersytety Trzeciego Wieku mogą być szansą na włączenie społeczne seniorów z niepełnosprawnościami?
Streszczenie
Szacuje się, że połowa osób z niepełnosprawnościami w Polsce to osoby powyżej 60 roku życia.
Zarówno osoby niepełnosprawne, jak i seniorzy, to grupy zagrożone wykluczeniem społecznym,
w tym cyfrowym i informacyjnym. Jednym ze sposobów zapobiegania wykluczeniu jest zapewnianie
dostępu do informacji i edukacji. Dostępność edukacji dla starszych osób z niepełnosprawnościami
jest w dużej mierze uzależniona od świadomości i dobrej woli organizatorów form kształcenia
przeznaczonych dla seniorów, w szczególności Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Znaczące
zmiany w tym zakresie mogłyby wnieść przyjęte w 2019 r. ustawy: o dostępności cyfrowej stron
internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz o zapewnianiu dostępności
osobom ze szczególnymi potrzebami. Pandemia COVID-19, związany z nią lockdown i zmiana
formuły zajęć ze stacjonarnych na zdalne, teoretycznie mogła być szansą dla osób, które z różnych
przyczyn nie miały możliwości dojeżdżać na zajęcia UTW. W artykule omówione zostały wyniki
przeglądu stron internetowych UTW i analizy ich treści pod kątem formy oferowanych zajęć
w trakcie i po lockdownie oraz obecności deklaracji dostępności i raportu o stanie zapewnienia
dostępności, zestawione z wynikami badania przeprowadzonego na początku 2020 r., które miało
odpowiedzieć na pytanie: czy i jakie oferty kierowane są do osób z niepełnosprawnościami. It is estimated that half of the people with disabilities in Poland are people over 60 years of age.
Both people with disabilities and seniors are groups at risk of social exclusion, including digital
and information exclusion. One way to prevent exclusion is by providing access to information
and education. The availability of education for older people with disabilities largely depends on
the awareness and good will of the organizers of forms of education intended for seniors, in particular
Third Age Universities. Significant changes in this area could be implemented by the acts
adopted in 2019: on digital accessibility of websites and mobile applications of public entities and
on ensuring accessibility to people with special needs. The COVID-19 pandemic, the related with
it lockdown and the change in the formula of classes from stationary to remote learning, could theoretically
be an opportunity for people who, for various reasons, were unable to travel to the TAU
classes. The article discusses the results of the review of the TAU websites and the analysis of their
content in terms of the form of the offered classes during and after lockdown, as well as the presence
of an accessibility declaration and a report on the status of ensuring accessibility, compared with the
results of the survey conducted at the beginning of 2020, which was to answer the question: if and
what offers are addressed to people with disabilities.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: