Pamięć o Holokauście w doświadczeniach i praktyce edukacyjnej nauczycieli podejmujących tematykę Zagłady
Abstract
Podjęta w rozprawie problematyka badawcza została zbudowana wokół trzech
kluczowych zagadnień: Holokaustu, pamięci i edukacji. Przedmiotem przeprowadzonych
w orientacji jakościowej badań jest pamięć o Holokauście jako tworzywo doświadczenia
biograficznego nauczycieli kształtujące praktykę edukacyjną.
Punktem wyjścia dla przeprowadzonych badań był namysł nad sposobami
kształtowania się wyobrażeń o Holokauście w grupie nauczycieli, którzy w ramach
prowadzonych przedmiotów szkolnych uczą o Holokauście w zakresie wykraczającym poza
wskazania podstawy programowej i których motywacje nie wynikają wyłącznie z zawodowego
obowiązku kształcenia ustawicznego, lecz także z przesłanek osobistych. W tym znaczeniu,
osoby te jako eksperci (posiadający specjalistyczną teoretyczną i praktyczną znajomość
konkretnego tematu), wnosili do przestrzeni swojej aktywności – czyli praktyki edukacyjnej –
różne typy doświadczeń biograficznych.