Are Polishkindergartens ready for the outdoors? The state of (im)maturity of the Polish educational system and its selected members for outdoor education
Streszczenie
As human beings,we are moving dramatically away from nature, which results in negative consequences for both mental and physical health. Highly developed countries see a special need to restore contact with nature as early as possible(Simonienko 2021, 74). Are Polish kindergartens also ready to provide children with education in nature? This article aimsto describe the regulations of the educational law related to outdoor education in Polish kindergartens and to present the offer of educating teachers of early childhoodeducation in the field of outdoor education at universities in Poland. Outdoor education is a term that does not have a clear equivalent in Polish. Depending on the translation and understanding, we can attribute different origins and meanings to it. The article presents terminological inaccuracies regarding outdoor education in Poland. The functioning of the education system is based on the activities performed by teachers, working both with the studentsand (indirectly) with parents. The last part of thetext presents a description of selected attitudes of parents and children attending a forest kindergarten towards outdoor education. Współczesny człowiek drastycznie oddala się od natury, co skutkuje negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Wysoko rozwinięte państwa szczególnie dostrzegają potrzebę przywrócenia kontaktu z przyrodą, możliwie od najmłodszych lat(Simonienko 2021, 74). Czy polskie przedszkola także są gotowe, aby zapewnić dzieciom edukację w terenie? Celem niniejszego artykułu jest opis regulacji prawa oświatowego związanych z edukacją outdoorową w polskich przedszkolach oraz przedstawienie oferty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji w zakresie outdoor education na uczelniach wyższych w Polsce. Edukacja outdoorowa to termin, który nie posiada jednoznacznego odpowiednika w języku polskim. W zależności od tłumaczenia oraz sposobu rozumienia edukacji outdoorowej możemy przypisywać jej różne pochodzenie i znaczenie. W artykule przedstawione zostały nieścisłości terminologiczne dotyczące edukacji outdoorowej na gruncie polskim. Funkcjonowanie systemu oświaty jest oparte na czynnościach wykonywanych przez nauczycieli, pracujących zarówno z uczniem, jak i (pośrednio) z rodzicem. W ostatniej części niniejszego tekstu przedstawiono opis wybranych postaw rodziców i dzieci uczęszczających do przedszkola leśnego wobec edukacji outdoorowej.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: