Quelle, Koci Szlak, Centrala – czytanie i interpretacja krajobrazu Księżego Młyna w Łodzi

Oglądaj/ Otwórz
Data
2024-01-18Autor
Mroczek-Żulicka, Aleksandra
Mokras-Grabowska, Justyna
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Koncepcja zajęć nawiązuje do warsztatów terenowych prowadzonych cyklicznie ze studentami Turystyki i rekreacji (I rok, I stopień) podczas ćwiczeń terenowych „Letni obóz turystyki aktywnej” (Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzki). Mają one charakter warsztatów prowadzonych przez autorki rozdziału, na Księżym Młynie w Łodzi. Prezentowana propozycja zajęć może być adresowana zarówno do uczniów szkół ponadpodstawowych, jak i do studentów. W rozdziale opisano cele i znaczenie edukacyjne zajęć – walory poznawcze i kształcące z odniesieniem do efektów kształcenia studentów i podstawy programowej szkół ponadpodstawowych. Opracowana koncepcja zajęć służy kształtowaniu umiejętności czytania i interpretacji krajobrazu miasta, wzbogaca wiedzę regionalną uczestników. Angażujący i aktywny proces edukacji, wykorzystujący także sferę sensoryczną, pozwala wydobyć wartości tkwiące w środowisku geograficznym, uczy diagnozowania jego zasobów, rozumienia oraz kreatywnego ich wykorzystania na potrzeby turystyki i rekreacji. Scenariusz może stać się inspiracją do dalszych działań tego typu – nauczyciel, bazując na zasobach i wiedzy regionalnej, ma możliwość różnego ich doboru, wykorzystania i interpretacji, a wykorzystując sferę sensoryczną umożliwia uczestnikom poznanie krajobrazu, jego aktywną eksplorację i rozumienie.
Collections