Jakość życia przedsiębiorców: Między dobrobytem a dobrostanem
Abstract
Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania jakości życia. W tym kontekście łączy ekonomię z psychologią, co wpisuje się w obecnie rozwijany nurt badań tzw. ekonomii behawioralnej. W publikacji wskazano różnice między przedsiębiorcami a innymi grupami społeczno-zawodowymi w zakresie jakości życia, zanalizowano wewnętrzną strukturę jakości życia oraz przedyskutowano podmiotowe i pozapodmiotowe uwarunkowania dobrobytu i dobrostanu przedsiębiorców. * Na gruncie polskim nie prowadzono dotąd badań poświęconych jakości życia przedsiębiorców, uwzględniających tak szeroki zestaw zmiennych objaśniających. […] Istotną zaletą monografii Katarzyny Biegańskiej jest to, że pokazuje ona psychologiczny mechanizm poziomu dobrostanu i w związku z tym wskazuje na jego przyczyny. Jest to ważne, ponieważ zastosowana koncepcja badań i otrzymane wyniki dostarczają konkretnych narzędzi, pokazując sposób, w jaki można kontrolować jakość życia i ewentualnie zapobiegać nadmiernemu jego spadkowi, co wcale nierzadko dotyczy przedsiębiorców. Z recenzji prof. dr. hab. Andrzeja Falkowskiego SWPS w Warszawie The author has extended her research on entrepreneurship to the well-being and health of business people. She proves that determinants of success depend not only on the economy of actions, but also on the psychological aspect of experiencing quality of life. In this context, Biegańska combines economics with psychology, bringing her work in line with the current research trend called behavioral economics. The publication indicates differences between entrepreneurs and other occupational groups in terms of quality of life. It also contains an analysis of the internal structure of quality of life and discusses the intrinsic and extrinsic determinants of entrepreneurs’ prosperity and well-being. * So far, no other research on the quality of life of entrepreneurs in Poland has included such a wide range of explanatory variables. An important merit of the monograph by Katarzyna Biegańska is that it shows the psychological mechanism of reaching a particular level of well-being, while pointing out its causative elements. This is important because the research concept applied by the author and the results she obtained provide specific tools for monitoring quality of life and possibly prevent its excessive decline, which is not uncommon for entrepreneurs. From the review by prof. dr hab. Andrzej Falkowski, SWPS in Warsaw
Collections