Kompetencje Prezydenta Republiki Litewskiej w procesie legislacyjnym
Abstract
Podział władz, który Monteskiusz, Hegel i inni wielcy myśliciele uznawali za gwarancję wolności politycznej lub publicznej, nie oznacza absolutnej samodzielności
władz publicznych względem siebie: gdyby tak było, między nimi toczyłaby się
walka, na skutek której jedna władza wchłonęłaby drugą. To znaczy, że zasada
podziału władz zakłada nie tylko mechaniczne wyodrębnienie funkcji określonego rodzaju władzy i ich przekazanie w celu sprawowania różnym organom, ale też
zgodne współdziałanie organów sprawujących władzę publiczną na drodze do dobrobytu społeczeństwa politycznego. Zdaniem Hegla, zjednoczenie dla harmonijnej pracy władzy definiującej i ustalającej uniwersalność – władzy ustawodawczej
– oraz władzy określającej przynależność poszczególnych obszarów i konkretnych
przypadków do uniwersalności – władzy wykonawczej – stanowi najważniejsze
zadanie dla wyodrębnionego w jej ramach przywódcy.
Collections