„Talent jej był przede wszystkim męskim”. Krytyka artystyczna a płeć od lat 80. XIX wieku do lat 30. XX wieku
Streszczenie
Pośród przeszkód stojących przed kobietami pragnącymi profesjonalnie zajmować się sztuką w końcu XIX i w pierwszych dekadach XX wieku być może najtrudniejszą do pokonania były powszechne uprzedzenia dotyczące związków płci z twórczością. Stereotypowo kobiety uznawano za niezdolne do pracy artystycznej, a jakiekolwiek stworzone przez nie dzieła musiały mieć pierwiastek męskości, by można było je traktować poważnie. Taki tok myślenia przewijał się w wielu tekstach krytycznych, nawet tych utrzymanych w przychylnym tonie. W artykule zebrano szereg przykładów pozwalających prześledzić jak płeć artystek wpływała na odbiór ich twórczości. Among the obstacles professional women artists faced in the late 19th and at the beginning of the 20th century, perhaps the most difficult to overcome were prejudices about the relationship between gender and creativity. Stereotypically, women were seen as incapable of artistic work, and any piece of art they created had to have a masculine element to be taken seriously. This way of thinking was echoed in many critical texts, even in those that were favorable in tone. This article collects a number of examples that allows one to trace how the gender of women artists affected the reception of their work.
Collections