Mechanizmy działania fake influencerów w mediach społecznościowych na przykładzie Natalii Janoszek
Abstract
The growing role of influencers in social media and their influence on public opinion has led to the development of fake influencing – a serious problem worth characterizing. The aim of the article is to present the mechanisms and techniques used in the activities of fake influencers; theoretical considerations are supported by an analysis of the case of Natalia Janoszek, accused of such activities. The article answers the following research questions: what mechanisms and techniques are used by fake influencers to build an image in social media? What is the phenomenon of influencing and fake influencing? What mechanisms and techniques are used by fake influencers? Which of these mechanisms and techniques did Natalia Janoszek use? In order to provide answers, the method of analysis and criticism of literature, the method of individual cases and analysis of Internet materials were used. Wzrost roli influencerów w mediach społecznościowych i ich wpływu na opinię publiczną doprowadził do wykształcenia się fake influencingu – poważnego problemu, wartego scharakteryzowania. Celem artykułu jest zaprezentowanie mechanizmów i technik wykorzystywanych w działalności fake influencerów; teoretyczne rozważania poparte są analizą przypadku Natalii Janoszek, oskarżonej o takie właśnie działania. W artykule udzielono odpowiedzi na następujące pytania badawcze: jakie mechanizmy i techniki są wykorzystywane przez fałszywych influencerów do budowania wizerunku w mediach społecznościowych? Na czym polega zjawisko influencingu i fake influencingu? Jakie mechanizmy i techniki są wykorzystywane przez fake influencerów? Które z tych mechanizmów i technik wykorzystała Natalia Janoszek? W celu udzielenia odpowiedzi, wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa, metodę indywidualnych przypadków oraz analizę materiałów internetowych.
Collections