Zur valenztheoretischen Überprüfung eines Lehrbuches für den Deutschunterricht — Anhand von „Dein Deutsch”
Abstract
Rozprawa ma na celu przede wszystkim kontrastywną analizę walencji, która — w oparciu o teksty podręcznika glottodydaktycznego — przyczynia się także do użyteczności gramatyki walencyjnej. Stwarza to warunki do oceny wartości dydaktycznej i przydatności podręcznika „Dein Deutsch”. Celem jest z jednej strony analiza materiałów dydaktycznych „Dein Deutsch” dla szkół średnich (t. 1-3) w odniesieniu do struktur walencyjnych czasowników niemieckich, a z drugiej strony analiza struktur walencyjnych czasowników niemieckich w sposób konfrontacyjny. Badanie jest analizą kontrastywną, w której niemieckie czasowniki są zestawiane z ich polskimi odpowiednikami i omawiane są różnice między niemieckim i polskim. Porównanie niemiecko-polskie ma przede wszystkim na celu podkreślenie czasowników, które są szczególnie podatne na interferencję. Czasowniki są analizowane za pomocą modelu walencyjnego, który opiera się na dwóch podstawowych koncepcjach walencyjnych: autorstwa G. Helbiga i U. Engela.
Collections
The following license files are associated with this item: