Koncepcja związku przyczynowo-skutkowego w metafizyce procesu Alfreda N. Whiteheada
Abstract
Istotną część niniejszej rozprawy stanowią zagadnienia Ingardenowskiej teorii związku
przyczynowo-skutkowego. Obecna w III tomie Sporu o istnienie świata teoria przyczynowości wzbudza nikłe zainteresowanie wśród badaczy, w porównaniu z
zagadnieniami poruszanymi w tomach wcześniejszych. Ingardenowska koncepcja
przyczynowości sama w sobie stanowi szczególnie ciekawą propozycję w całym spektrum
historycznie znanych stanowisk. Przede wszystkim jednak wyjątkowo wnikliwie opracowana
przez Ingardena ontologia, wskazująca na czysto możliwe a także płynące z istoty związki
między przedmiotami, stwarza dogodne ramy pojęciowe dla rekonstrukcji różnego rodzaju
poglądów na związek przyczynowo-skutkowy. możliwość dokonania szczegółowych analiz
i pozwala ukazać specyfikę różnych stanowisk. W metafizyce Whiteheada siłą rzeczy brak
odrębnych analiz ontologicznych, które stanowiłyby pewnego rodzaju przygotowanie dla
teorii przyczynowości - Whiteheadowska metafizyka opisuje rzeczywistość daną nam w
doświadczeniu zmysłowym, nie wikła się w rozważania dotyczące sfery czystych możliwości
i związków koniecznych. Stąd użycie zaczerpniętej od Ingardena siatki pojęciowej pozwala
rozwikłać niejasne zagadnienia metafizyki procesu i uporządkować zawiłości wywodu.
Obecność Whiteheada w polskiej literaturze filozoficznej jest, jak do tej pory, znikoma
w porównaniu z innymi autorami. Niezbyt liczne artykuły dotyczą przeważnie problematyki
epistemologicznej.
Collections
The following license files are associated with this item: