Ochrona konsumentów na rynku hipotecznych kredytów mieszkaniowych: Ujęcie analityczne z wykorzystaniem analizy czynnikowej
Abstract
Monografia jest poświęcona ochronie konsumentów na rynku hipotecznych kredytów mieszkaniowych w Polsce. Opracowanie ma charakter interdyscyplinarny odwołując się do zagadnień ekonomicznych, prawnych czy społecznych. Uwzględnia zarówno przegląd stanu piśmiennictwa, regulacji prawnych, jak też poprzez autorskie badanie pozwala na prezentację opinii i doświadczeń konsumentów. Cel główny monografii stanowiło rozpoznanie i ocena znaczenia czynników identyfikujących ochronę konsumentów w ramach obszarów praktyk banków na rynku kredytów mieszkaniowych. Podstawę badania empirycznego stanowiły dane zebrane za pomocą autorskiego kwestionariusza badawczego na próbie blisko 1000 konsumentów w Polsce, posiadających kredyt mieszkaniowy o zabezpieczeniu hipotecznym. Analiza uzyskanych wyników z zastosowaniem analizy czynnikowej pozwoliła na pozytywną weryfikację hipotezy badawczej. Wykazano, że spośród czynników identyfikujących ochronę konsumentów na rynku hipotecznych kredytów mieszkaniowych (dostępność informacji oraz profesjonalna i uczciwa obsługa, zapewnienie możliwości rozstrzygania sporów i zachowania bezpieczeństwa danych, przejrzystość/zrozumiałość informacji, etyczne reklamy), najważniejsze to dostępność informacji oraz profesjonalna i uczciwa obsługa. Wyniki badania pozwalają na ocenę aspektów ochrony konsumentów także z perspektywy cech społeczno-demograficznych badanych, co stanowi wartość dodaną opracowania.
Collections

