Le modele de la formation de la tháorie dans la pedagogie
Streszczenie
Artykuł zawiera rozważania natury metodologicznej dotyczące
tworzenia teorii w pedagogice. Pedagogika należy do nauk praktycznych,
tj. do nauk, których głównym celem jest projektowanie.
Funkcja teorii w naukach praktycznych polega na określaniu sposobów
realizacji postulowanych stanów rzeczy. Funkcja ta wyznacza
sposób postępowania badawczego zmierzającego do konstrukcji
teorii. Procedura tworzenia teorii w naukach praktycznych została
przedstawiona jako proces tworzenia tzw. modelu optymalizacyjnego i
Budując model optymalizacyjny przyjmuje się tzw. kryteria efektywności, czyli postulaty określające optymalne stany rzeczy. W pedagogice rolę takiego kryterium pełni cel wychowania. Określenie
możliwości realizacji celu wymaga przyjściu pewnych założeń dotyczących
wyboru metod stosowanych w procesie wychowania.
Problemy stanowiące punkt wyjścia przy tworzeniu teorii optymalizacyjnej
(modelu optymalizacyjnego) ogólnie można scharakteryzować
jako problemy określenia relacji miedzy postulowanymi stanami
rzeczy a czynnikami, od których zależy realizacja takich
stanów rzeczy, Rozwiązania tych zagadnień zawarte są w twierdzeniach optymalizacyjnych; w pedagogice są to twierdzenia opisujące relacje między celem wychowania i środkami prowadzącymi do jego osiągnięcia. Twierdzenia optymalizacyjne poddane są instrumentalizacji, polegającej na określeniu sposobów postępowania w procesie wychowania, zmierzających do osiągnięcia celu.
W artykule omówiona została procedura tworzenia modelu optymalizacyjnego. Następnie na podstawie analizy wybranych prac w teorii wychowania dokonano rekonstrukcji procesu postępowania badawczego, którego rezultat stanowi teoria. Przedstawiono przykłady
twierdzeń z teorii wychowania sformułowanych w postaci
twierdzeń optymalizacyjnych, a także przedstawiono ich instrumentalizację. Przeprowadzona charakterystyka tworzenie teorii jest traktowana jako punkt wyjścia do dalszych badań nad modelem
tworzenia teorii pedagogicznych.
Collections