Społeczne konstruowanie roli (złej) matki - na przykładzie badań nad bezradnością opiekuńczo-wychowawczą
Abstract
W artykule przedstawiono analizę procesu społecznego konstruowania takich pojęć,
jak rodzina i matka, w kontekście badań nad bezradnością opiekuńczo-wychowawczą rozumianą
jako problem społeczny. Zła matka, to ta, która z różnych względów nie podołała w realizacji
społecznie oczekiwanego ideału „dobrej matki”. Dla wielu kobiet, zwłaszcza uznanych za bezradne
czy niewydolne wychowawczo, realizacja roli idealnej matki jest niemożliwa z powodu różnych barier
i ograniczeń. Analiza konstruowania pojęcia „złej matki” pozwala zrozumieć, w jaki sposób dominujące
pojęcie „dobrej matki” jest wzmacniane i utrwalane, szczególnie w kontekście badań nad
zjawiskiem bezradności opiekuńczo-wychowawczej. Analizy takie pokazują proces konstruowania
roli złej matki, ponieważ bezradność opiekuńczo-wychowawcza w sposób szczególny wskazuje
na duży dystans między społecznie pożądanym a rzeczywiście realizowanym modelem rodziny
i macierzyństwa.
Collections